Fra drengestreger til streger for drenge.
Det ER svært at være en dreng i indskolingen.
―
Jeg får ofte spørgsmålet,” Jamen, hvad med pigerne?”
Magisk Tegning metoden er også for piger, - men målrettet drengenes særlige behov for optimal indlæring.
Skolesystemet og undervisnings metoderne i indskolingen tager ikke i tilstrækkelig grad højde for drengenes fysiske udfordringer og senere udvikling i forhold til pigerne…mener hjerneforsker Ann. E. Knudsen og påpeger:
“Det kan være nervepirrende at sende drenge ind i skolesystemet uden sikkerhed for, hvordan de klarer sig gennem skolestarten, når indsatsen ikke er målrettet deres læringspotentiale og hjernemodning”
Er der forskel på, hvordan drenge og piger klarer sig i grundskolen og videre i ungdomsuddannelserne? LÆS MERE HER!
Derfor har drengene udfordringer i indskolingen:
De er ca. 1,5 år senere hjernemodne end piger
De er hormonpåvirkede af testeteron, som hæmmer indlæring og gør dem urolige.
De har en koncentrationsevne på kun ca. 12 min ad gangen, mod pigernes 22 min.
Drenges behov for optimal læring. vs. Magisk Tegning metoden.
Korte indlæringsmoduler svarende til ca. 12 min = Lektioner er inddelt i moduler.
Spænding/action fastholder fokus = Fokus på spænding/eventyr
Aktive fysiske pauser for afladning af energi = Bevægelses pauser, der matcher tema
Finmotoriske øvelser for bedre indlæring = Tegning ER finmotoriske øvelser
Visuel træning /billeder for bedre indlæring = Tegning ER visuel træning/billeder
Korte successive beskeder. = Metoden ER successiv korte beskeder.
Succesoplevelser for trivsel og motivation = Alle præsterer straks på lige niveau!
4 ud af 5 elever i specialklasse er drenge
67% af omgængere i indskolingen er drenge.
Læs mere
“Drenges og pigers hjerner er ikke bare forskellige - de er også ude af takt. Hvis skolen ikke kompenserer for den lille forskel, ender vi med at cementere den”.
Hjerneforsker Ann-Elisabeth Knudsen