Fra drengestreger til streger for drenge
Hvorfor implementere Magisk Tegning i indskolingens undervisning?
I Generationer har vi undervurderet og overset tegning, som det power potientiale aktiviteten har, til at indlære stort set alle andre fag.
Tegnemagi handler nemlig IKKE om billedkunst.
Men selvfølgelig vil tegne lysten og kreativteten i billedkunst timerne, blive positivt påvirket.
I indskolingen beder vi eleverne om at tegne til … Nå ja, stort set alt!
I modsætning til alle andre kulturelle aktiviteter som f.eks dans, sport og musik, hvor vi viser trin, rytmer, noder eller spilleregler til at lede eleven på rette vej, gør vi som regel intet, når der bliver uddelt papir og blyanter til forskellige visuelle tegne opgaver.
Her overlader vi børnene til sig selv.
Manglende værktøjer til at tegne, hæmmer rigtig mange børn. De bliver usikre og alt for selv kritiske. At fejle visuelt er jo ikke bare synligt for alle, det kan være direkte pinligt!
Evnen til at kunne udtrykke sig i det visuelle sprog, kræver også vejledning og værktøjer for at kunne udvikle sig.
At der bliver så rigeligt brug for tegnefærdigheder i fremtiden, bekræfter førende fremtidsforsker
Anne Skare Nielsen (Future Navigator)
Hun hævder, at evnen til bl.a. at tegne bliver en endnu vigtigere egenskab, end evnerne til at kunne skrive, tale sprog og regne,
Anne hævder tilmed at:
“De, der kan se sammenhænge, designe, tegne, modellere, illustrere, skabe overblik og få andre til “at se”, er fremtidens helte.”
Skal skole undervisningen fremtidssikres, bør aktiviteten tegning altså tages mere alvorligt.
Som Tegnefe, vil jeg elske, at få lov at bidrage med Magisk Tegning metoden til indskolingen.